En sväng längs gamla E 18 till Väse gjorde vi. Därefter på delvis grusväg och knappt det ute på Arnön till Vänerns strand. Med hänsyn till en Guldpilen höll vi en fart av 70 km/tim.
Väl där gjorde vi upp eld och grillade korv i gammal klassisk stil. Sådant var något vi ofta gjorde i gamla KMCK. Det kanske kan vara lite svårare nu med torra, varma somrar och ofta förekommande eldningsförbud.
Det var i alla fall ett par riktiga veterancyklar med. Lennart Lindberg körde en BMW R 60 av 1965 års modell. Den är i originalskick bortsett från en 24-liters Meier bensintank. Denna fanns som extrautrustning från fabriken istället för en mindre 17-literstank.
Lennarts cykel har cylinderskydd vilket fick mig att tro att den ursprungligen varit en poliscykel, dessa hade sådana monterade, men så var det inte i det här fallet.
Ulf Johansson hade en Husqvarna Guldpilen från 1959. Cykeln är en starkare och snabbare version av Silverpilen. Den har en 200 cc motor på 10,5 hkr. Med en tjänstevikt under 75 kg klassades den som lätt motorcykel och fick köras av 16-åringar. Den konstiga regeln medförde att man gjorde dramatiska viktbesparingar med bland annat klenare bromsar. Efter begäran från myndigheterna slutade man tillverka Guldpilen då de ansågs för farliga. Silverpilen däremot fortsatte tillverkas till 1965.
Guldpilen tillverkades åren 1957-58, men de sista såldes som 1959 års modell. Ulfs exemplar är bland de 25 sista, den har exporttank och dubbla ljuddämpare av modell Frankfurter.