Bilden

Viding Ryberg 1921-1997, från Skattkärr. Var med och startade Karlstads Motorcykelklubb.
Bilden från mitten av 1960-talet.

Bild från Lars "Hallon" Hallenbergs album.

En 1955 års DKW 250H med Binder sidvagn i Zschopau i DDR (Östtyskland). 
Märket DKW kom till 1922 och kom att bli en av världens största motorcykeltillverkare. 1928 byggde de ca 65.000 motorer årligen och DKW-motorer återfanns i mer än 60 olika motorcykelmärken i Tyskland under mellankrigstiden.

Jörgen Rasmussen hade bildat Motorenwerke Rasmussen i Zschopau 1906 och introducerade en 30 cc cykelmotor 1921 och därefter skotrarna 122 cc Golem och 142 Lomos.

Efter andra världskriget 1958 bildade man tillsammans med Victoria och Express Zweirad-Union, vilket i sin tur absorberades av Fichtel & Sachs 1966.

DKW motorcyklar använde vanligen tvåtaktsmotorer som ofta var tekniskt avancerade.

Joe Wolters med en Harley-Davidson 11K racer på Chicagos 2 miles långa träbana

12 september 1915.


Han bär en tröja för det nyligen etablerade Harley-Davidson fabrikslaget för motorcykeltävlingar.


Wolters hade nått en medelhastighet på 148 km/tim under träningen, och var därmed tippad att kunna vinna. En punktering på 17:e varvet fick kedjan att kastas av så han fick bryta.


Hans lagkamrater Ray Weishaar och Bill Brier vann 3:e och 4:e plats när tävlingen fullbordats efter 150 varv.

Året var 1959. Det var getingsommar för dem som kommer ihåg. Man stack hål på kapsylen på läskedrycksflaskorna för att kunna dricka direkt ur flaskan. Vattenståndet var lågt på sjöarna och ryska Luna 2 kraschlandade på månen.Bilden visar en Monark med ILO motor, två växlar och hela 98 cc. Observera springergaffel, egentillverkad dyna, främre stänkskärm borttagen och med stelbensram.

Som tioåring var jag klädd i jeans och jeansjacka och försedd med en plåthjälm. Kan detta vara embryot till framtida chopperbyggen? 


Okänd man, oklart var, hållande en cykel med hjälpmotor det viktiga året 1952. Året då cykeln motoriserades, och ordet ”moped” kom.


Mopeden kallades också för ”torparhjulet” då, eftersom man trodde att det mest var folk på landsbygden som skulle använda fordonet. Kickstart och fotstöd kom 1961.


Fanns även en vindstrut som man kunde sätta på ansiktet mot kylan, som faktiskt fungerade. Ett inte helt ovanligt inslag i gatubilden.


Idag är väl mopeden populär i alla åldrar, med bl a mopedklubbar där man åker på utflykter tillsammans och har trevligt. 


Text och bild: Håkan Melvinsson.

Motorcykelförare ur Women's Royal Air Force (WRAF) fotograferad på en 500c P&M motorcykel under första världskriget. Organisationen existerade mellan 1 april 1918 och 1 april 1920. Avsikten var att utbilda kvinnliga mekaniker  så att männen kunde frigöras för fronttjänst. Förutom som mekaniker tjänstgjorde de bland annat som förare, kökspersonal, skräddare och olika slags biträden.

Tazio Nuvolari var en italiensk täv-lingsförare. Han blev europamästare i 350cc-klassen 1925. Från 1931 tävlade han med bilar för Alfa Romeo. Blev europamästare 1932 och vann 24-timmars Le Mans 1933. 
1935 var de tyska Silverpilarna helt överlägsna, men han slog Mercedes-Benz- och Auto Union-förarna i Tysklands GP med en föråldrad Alfa Romeo.

Sensation! Hitler blev sur och åkte hem och tyskarna hade inte någon skiva med den italienska nationalsången på plats. Men, Nuvolari hade en skiva med sig hemifrån! 1938 kom han till Auto Union och tävlade för dem fram till andra världskrigets utbrott. Han körde sin sista tävling, en backtävling, vid 58 års ålder 1950.


Silverpilarna var de mycket framgångsrika racerbilarna från Mercedes-Benz och Auto Union på 30-talet. De kallades så p g a färgen.

De stora krigen under 1900-talet gav upphov till omfattande materielbehov. Fordon av alla slag tillverkades av de krigförande i enorma kvantiteter som spreds över världen. Särskilt invasionen i Europa av de västallierade genomfördes med stora mängder fordon i de alltmer motoriserade stridskrafterna. Mycket blev förstås förstört på slagfälten, men mängder blev över, ibland helt enkelt lämnade på plats när kriget tog slut. Annat såldes som överskottsmateriel eller skrotades. Bilden visar brittiska militärmotorcyklar som samlats ihop efter fredsslutet. 

Robban Källu på bilden hade i slutet av sextiotalet en Harley-Davidson WL eller WLA, 750 cc. WLA var en militärcykel baserad på den civila WL. Efter andra världskriget var Europa och andra delar av världen översållad med sådana som överskottsmateriel. Åtskilliga hamnade i Sverige. Det fanns en handfull som ägdes av medlemmar i KMCK eller andra som vi kände i Karlstad. Vi som var yngre tyckte nog de var lite ohippa då, en inställning som helt klart kom att ändras så småningom.

Värmlands regemente flyttade till Karlstad från Trossnäs 1913. Terrängen norr därom användes för trupputbildning. När det började ingå mc-ordonnanser i förbanden behövde dessa träning i terrängkörning. Därför anordnades en motocrossbana i skogen. Denna användes även för civila tävlingar. Bilden ovan är från en sådan, troligen femtiotalet.

Bilden är tagen på en träff vid KMCK:s klubbstuga vid Råtorp i mitten av sextiotalet. De båda längst upp är t v Conny Jonsson, t h Folke "Slipsen" Gustafsson. I bildens mitt Ove Forsberg och på cykeln sitter Kalle Bothén, t h om honom någon som liknar Rune Johansson.

Bilden är tagen på en träff vid KMCK:s klubbstuga vid Råtorp 1962. En motorcykelpolis har kommit på besök. Det är många utsocknes på plats. 

Fr v Pelle Dagis, skymd bakom MC-polisen är Ingvar Korell, en okänd, Räkan, Kenta Barroll, t h Morgan Moppe Ohlsson, den sistnämnda från KMCK.