Jag hittade ett nummer av Racingsport från 1969. I tidningen presenteras en testkörning av Norton Commando S, vilken då var en rätt ny modell. På fem sidor skärskådas cykeln efter tre timmars testkörning på Thruxtonbanan i England. Man anser i slutorden att "den har prestanda i toppklass och verkar mycket gediget byggd".
Bland alla övriga ingående synpunkter konstateras att det krävs en kraftig spark för att kicka igång den långslagiga motorn, men att "även BMW-ägare och flickor kommer att få igång en Commando S, det är bara en teknikfråga."
I övrigt består innehållet av artiklar om olika tävlingar, cross, speedway och ett sportmaskinlopp i Anderstorp. Där kan man läsa att vid starten var "snabbast iväg Bosse Granath sponsad av Håby-Sjöberg (himself)."Andra namn i artikeln är Billy Andersson, Percy Tait, Ray Pickrell och andra ur dåtidens innekretsar i roadracing.
En viss kritik mot SVEMO:s reglemente kan skönjas över att inte "alla startar på lika villkor", då de brittiska fabriksförarna
sopade banan med sina konkurrenter.
Det är en sida om en mc-träff i Katrineholm. Där beskrivs på dåtidens beskäftiga sätt att det var färre deltagare än förra året men bättre ordning, och att "det bara var de rena entusiasterna som letat sig fram till träffen", och att "Kvällen fördrevs under allmän förbrödring samt filmvisning".
Jag har, och till dels saknar, något andra minnen av kvällen av den där gången i Katrineholm 1969.
Jag blev av kamrater övertalad att delta i Concours d´Elegance, alltså skönhetstävling för motorcyklar på söndagen och kom faktiskt femma med min BMW. Vinnarens BMW med dess konsekvent kromade skruvar och smådelar
och svart lack fick mig in i garaget ytterligare en vinter.
Jag minns också att jag lätt bekymrad frågade runt på morgonen efter en kopplingswire till cykeln, då den hade gått av. När jag kollade cykeln visade det sig vara fel. Jag hade drömt alltihop under natten!
/Lars-Eric Sundin