Elva cyklar var vi på denna onsdagstur. Med Guld-, Silverpil och Runes Blå Stinget bland dem valdes en mindre väg för lägre hastighet med målet Café Freja vid Fryken.
Vi körde via Trossnäs mitt emellan två regnväder och sedan 45:an till Fagerås. Valde den lilla vägen över berget från kraftstationen i Frykfors.
Det var ganska mycket folk vid Fryken denna gång, fast ansträngningar gjordes för att hålla avstånd i detta virustidevarv.
Anders Nermark skulle ha åkt med sin Velocette. Onda andar i startögonblicket gjorde dock att det istället fick bli en 1967 års 500cc Triumph Tiger 100 som han haft ett par år. Det är inte hans första Triumph, han har haft både Bonneville och Trident tidigare.
Tiger 100 började tillverkas på Triumph-fabriken i Coventry 1939, men fick ett plötsligt slut när staden bombades av tyska flygvapnet 14 november 1940. Produktionen återupptogs 1946 och pågick till 1973 i olika varianter.
Triumph hade stor framgång med modellen Speed Twin, vilken lanserades 1937. Med modellen Tiger 100 ville man skapa en sportigare maskin med nya parallelltwinmotorn. Cykeln hade stel bakram fram till 1954 och hade teleskopgaffel från 1946.
Tiger 100 användes mycket i tävlingar och såldes även i racerversioner. En upphottad version, Tiger 110R Daytona tillverkades fram till att fabriken i Meriden stängdes 1974.
En Triumph-åkare som hade och faktiskt kraschade med sin Tiger 100SS 1966, fick så småningom Nobelpriset i litteratur. Det är förstås Bob Dylan det handlar om. Det tog åtta år efter olyckan innan han framträdde inför publik igen. Dylan hade haft flera motorcyklar tidigare.
Engelsmannen Ted Simon körde en 1973 års Tiger 100P polismodell runt jorden med början det året. I sin bok Jupiter´s Travels skildrar han sina upplevelser under fyra års färd och drygt 10.000 mil.