1948 hade Indian blivit återförsäljare för de brittiska motorcyklarna Vincent, Norton, AJS, Royal Enfield och Matchless. Det var ett försök att hålla sig kvar på marknaden som ville ha billiga, snabba och lättare motorcyklar. Indian hade problem vid den här tiden med sviktande försäljning, delvis beroende på att man inte utvecklat någon ny modell utan fortsatte tillverka Indian Chief med sin vid det laget föråldrade 1300 cc sidventilsmotor.
Philip Vincent, ägaren till Vincentfabriken besökte USA för att få igång försäljningen där. Ledningen för Indian fick tanken att Vincents motor på 1000 cc med sin högre effekt och mer kompakta
utförande skulle bli ett lyft och ge Indian markant högre toppfart än Harley-Davidson.
En Indian skeppades till Vincentfabriken i Storbritannien, där man byggde in den nya motorn. Man fick göra en del ingrepp i ramen och
konstruera ett nytt avgassystem.
Vid provkörning på testbana kom man upp i en toppfart på ca. 170 km/tim. Inte dåligt för en så tung cykel. Att få stopp på den med Indians enkelverkande trumbromsar måste också anses vara en prestation. Allt verkade som en bra satsning, men så devalverades pundet och brittiska cyklar blev ännu mer konkurrenskraftiga. Projektet råkade i finansiella svårigheter och Vincent fick rekonstrueras 1953 men tiden för så dyra och exklusiva cyklar som Vincent var slut, för den gången, kan man tillägga när man ser sig om idag. Vincent gav upp 1955.
Hur många Vindian som faktiskt tillverkades har jag inte hittat någon uppgift på. Indian kom med en mindre lättare modell av Indian Scout med en 440 cc parallelltwinmotor 1949 i ett försök att möta brittisk konkurrens, samma satsning gjorde HD med det som så småningom blev Sportstern. 1953 kastade Indian in handduken och produktionen upphörde. Försök att ta upp märket på nytt gjordes slutligen och efter en del finansiell turbulens har Indian återuppstått och producerar från 2013 åter nya motorcyklar.
Text: Lars-Eric Sundin.