M-52S

På tidigt 50-tal i Sovjetunionen fick Centralkommittén för motorcykelproduktion i Sovjetunionen i uppdrag att planera tillverkning av två typer av landsvägscyklar.


Två fabriker, som sedan tidigare producerade sidvagnscykeln M-72 för militärt bruk, i Kiev och Irbit, blev vidtalade att stå för tillverkningen av den nya modellen M-52S. Det blev till slut fabriken i Irbit, belägen öster om Uralbergen som fick börja produktionen. Fabriken hade flyttats dit från undan den hotande tyska invasionen 1941.


Den första prototypen stod färdig 1954 och hade en motor på 500cc. Motorkonstruktionen baserades på motorn från M-72 för att förenkla reservdelstillförsel. Ventilmekanismen är nästan identisk med den på BMW R51/3. Cylindrarna var gjutna i aluminium med gjutjärnsfoder. Tillverkning av M-52S, vilken var en roadracingmodell, påbörjades 1957. Fram till 1961 tillverkades endast 20 maskiner. Motorn till M-25S hade en kompression på 9,0/1 och effekt på 32 hkr vid 6200 rpm. Detta gav en toppfart på 160 km/tim. Maskinen hade en 4-växlad låda, torrlamellkoppling och vägde 170 kg.

Dela den här sidan