Velocette Roarer

Denna kompressormatade Grand Prix racer konstruerades av Velocettes designer Charles Udall. Maskinen byggdes när man kunde skönja andra världskriget närma sig.


Det var det lilla, familjeägda företaget Velocette som tog upp handsken som kastats av tyska och italienska tillverkare, vilka tillverkade sofistikerade två- och fyrcylindriga maskiner med kompressor och som var världens snabbaste motorcyklar. Märken som Zenith, Brough Superior och OEC kämpade mot BMW och Gilera för hastighetsrekordet till lands, medan de inte byggde några Grand Prix tävlingsmaskiner. Det var Velocette och AJS som siktade på att bygga kompressormatade maskiner för att bemöta de tekniskt överlägsna BMW RS255 Kompressor och den fyrcylindriga Gilera Rondine DOHC. AJS byggde en vattenkyld version av sin V-4 motor och försåg den med kompressor.


Charles Udall hos Veloce Ltd konstruerade en helt ny motorcykel på 500 cc med två motroterande vevaxlar i en parallelltwin, kompressorn och växellådan var en integrerad enhet. Det var i realiteten en brittisk version av BMW:s överlägsna boxer, fast med cylindrarna upprätt och BMW-maskinens tillkortakommanden korrigerade.


De motroterande vevaxlarna, växellådan och kardandriften motverkade de beryktade vridningstendenserna hos BMW-konstruktionen vilka gjorde dessa svårkörda. Det krävdes modiga förare, som Georg Meier eller Walter Zeller att tämja BMW:n och utnyttja hastighetsövertaget på nära 50 km/tim över Velocettes och Nortons encylindriga tävlingsmaskiner.


Stanley Woods prövade Roarern i 1939 års Isle of Man TT trots att både han och fabriken visste att cykeln inte var klar för tävlingar. De visste att kriget var i antågande och ville ge ett budskap till sina europeiska rivaler: "Vi behöver ingen fascistregering för att finansiera världens mest tekniskt avancerade motorcyklar."


Roarern blåste runt banan endast ett varv, därefter ställde Woods undan den och körde istället Velocettes encylindriga racer, med vilken han vann Junior TT, där han slog den kompressormatade DKW, och kom fyra i Senior TT, vilket lopp vanns av Meier på hans BMW Kompressor.


Kompressormatade maskiner förbjöds på tävlingsbanorna efter andra världskriget, så Velocette Roarer har aldrig fått visa vad den går för.  

Maskinen hade kompressor, sammanbyggd med  den fyrväxlade växellådan, och två förgasare.

Svingarmsbakfjädring , nytt på brittiska maskiner denna tid, och kardandrift.

Rött streck vid drygt 7000 r/min.