Husqvarna modell 150 från 1919.

Husqvarna modell 120 med 990cc motor.

Husqvarna modell 130 i slutet av 1940-talet, hade tidigare varit i tjänst hos Örebropolisen.

Husqvarna modell 120 sv

Historien om Husqvarna kan liknas den om B.S.A. Båda började som vapenfabriker, tillverkade cyklar i slutet av 1800-talet, så småningom försedda med motorer och båda blev sina respektive länders största motorcykeltillverkare. Husqvarna tillverkade sin första motorcykel 1903 med motor från belgiska FN, även det en vapentillverkare. Några år senare tillverkade man en motorcykel med en 500 cc V-twinmotor från schweiziska Moto-Reve.


Under första världskriget var import av motorer tvärs igenom Europa komplicerad, så Husqvarnas tekniker beslöt att konstruera en egen motor. Man lånade delar från Moto-Reve, en del från Harley-Davidson och mycket från Indian, vilka ansågs ha de mest avancerade motorerna under denna tid.


Husqvarnas produktion av egna V-twinmotorer började 1919. Det var en 550 cc motor med gjutjärnscylindrar, sidventiler och magnettändning på 11 hästkrafter. Motorn användes i HVA modell 150. Den hade treväxlad växellåda och fotkoppling. Under de kommande tio åren var V-twinmotorer basen i Husqvarnas utbud, fast motorer, ram och elsystem utvecklades varje år, motoreffekten ökades upp till 15 hkr.


1930 omfattade modellutbudet nio modeller. En hade Husqvarnas 550 cc V-twin, övriga hade encylindriga motorer av brittiskt ursprung. Dess ersattes efterhand med motorer tillverkade i egen regi.


1933 introducerades Husqvarnas nya flaggskepp. Den nya modell 120 hade en ny 990cc V-twin på 26hkr vid 3500rpm. Konstruktionen baserades på den tidigare 550cc motorn. En oljetank med kylflänsar placerades framför vevhuset, en 30w Bosch magnet användes till tändsystemet. En instrumentpanel anbringades på bensintanken vilket gav ett modernare utseende.


Senare presenterades den utökade modell 130. De här maskinerna försågs ofta med sidvagn. Uteblivna förväntningar om framgångar på exportmarnaden ledde dock till att företaget 1936 beslutade att inrikta sig på mindre tvåtaktsmotorer, därmed tar berättelsen om den svenska V-twinnen slut.


Se och hör Husqvarna 120SV  >>