Sokół 1000 var en tung cykel lämplig för sidvagnsdrift.

Sokół 1000 var en tung cykel lämplig för sidvagnsdrift.

Sokół, det polska motorcykelmärket

Sokół 600 RT var encylindrig.

Sokół 600 RT var encylindrig.

Sokół ("Falken")

PZInż var en polsk koncern som producerade krigsmateriel, krigsflygplan, stridsvagnar, person- och lastbilar och jordbruksmaskiner. En licenstillverkad Fiat personbil hörde till produktionen under mellankrigstiden. Lastbilar och traktorer tillverkades under namnet Ursus. Ett skeppsvarv i Modlin ingick också i företaget.

Sokół 600 RT som började serietillverkas 1936 var en encylindrig maskin på 600cc som skulle vara lämplig för både civilt och militärt bruk och ha ett överkomligt pris. Ram och fjädring var samma som på brittiska Ariel med en motor konstruerad av Tadeusz Rudawski, ingenjör och tävlingsförare, och som även ledde konstruktionsavdelningen. Omkring 4000 maskiner av typen 600 RT tillverkades fram till september 1939. Modellen var tillförlitlig och lättkörd. Konstruktionen av en 500cc sportmodell med toppventiler påbörjades 1935, men endast ett fåtal byggdes.

Omtag gav tusenkubikare

1927 behövde polska armén nya motorcyklar som skulle ersätta de Harley-Davidson man dittills använt. Företaget CWS, vilket senare uppgick i PZInż, utvecklade modellen CWS M55. Dessa höll inte måttet och man beslöt att utveckla en ny. Det blev CWS M111, senare kallad Sokół 1000. Cykeln blev tung, mycket tillförlitlig och lämplig för sidvagnsdrift. Kvalitet kostade, och cykeln blev dyr att tillverka, den civila modellen kostade nästan lika mycket som en medelstor bil. Motor på 995cc.

Stor tillförlitlighet

Tillverkningen påbörjades 1933 och pågick fram till andra världskriget 1939. Den höga kvaliten upprätthölls ända tills produktionen upphörde, varje exemplar provkördes på väg och i terräng innan leverans. En detalj att notera är den flexibla upphängningen av sidvagnen vilket gav bättre egenskaper i terrängen. Gashandtaget satt på vänster sida för att man skulle kunna skjuta med höger hand och cykeln i första hand användes av militären. Den polska armén hade omkring 1600 exemplar.

En mindre cykel med 200cc motor, Sokół M411, togs fram 1938 men endast ett fåtal byggdes.

Sokół 125 var en tvåtaktare som byggdes 1947-1950, den var baserad på tyska DKW RT 125.

Text: Lars-Eric Sundin. Källor: I huvudsak Wikipedia.

Sokół M411 med 200cc tvåtaktsmotor.

Sokół 1000 i tjänst hos polska posten.

Dela den här sidan