Efter andra världskriget ökade trafiken kraftigt och trafikproblemen blev allt större. Dåvarande Statspolisen fick i uppdrag att starta en effektiv trafikövervakning. Polismännen utbildades för uppgiften och man skaffade fler bilar och motorcyklar.
1954 levererades de första Triumph T 110/Police. Därmed inleddes polisens systematiska användning av motorcyklar i trafikövervakningstjänst.
BMW R 67, blev 1954 den första BMW-modellen i polistjänst, bl a hos trafikpolisen i Malmö. 1955 kom R 50 och R 60-modellerna att successivt ersätta Triumph-maskinerna.
En vanlig fråga är varför svensk polis alltid har hållit sig till BMW och förklaringen är att man redan 1954 konstaterade att Triumph inte var särskilt driftsäker i polistjänst. Då bedrevs trafikövervakning på motorcykel ofta av enmanspatruller som körde längs vägarna. Mc-polisen stannade till på parkeringsfickor och iakttog trafiken medan motorcykeln gick på tomgång. Någon iakttagelse kunde göra att han snabbt körde efter något fordon för att stoppa detta. Men sådant arbete gillade inte Triumphmotorn. Den brände ventilerna, krökte dragstängerna eller slog av vevstaken m m. För att inte tala om LUCAS elsystem! Med andra ord var den inte lämplig för polistjänst.
Det var däremot BMW R 67 och BMW R 50. De klarade den här typen av användning och driftsäkerheten var mycket hög. Underhållet inskränkte sig till ventiljustering, tändnings- och förgasarinställningar vilket varje förare skötte själva. Gedigen undervisning i motorlära ingick också i mc-polisutbildningen på den tiden.
Generalagenten Arne Rindar AB byggde upp ett effektivt servicenät från Luleå i norr till Malmö i söder. Detta var ju viktigt för att hålla igång de ca 450 polismotorcyklar som fanns i bruk efter polisens förstatligande 1965. Här i Karlstad var det Georg Hellgren i Hantverkshuset som servade poliscyklarna, detta övertogs så småningom av MC-Tekno.
Redan 1955 började man prova olika kommunikationsradioanläggningar på motorcyklarna. Sedan gick radioutvecklingen mycket fort. När transistorn ersatte radiorören kom allt fler märken som PYE, AGA, SRA, Storno m fl att tillverka allt smidigare och effektivare mc-radio-anläggningar. I början av 1960-talet fälldes radions manöverpanel in i tanken (på verktygens plats) och hjälmarna försågs med mikrofon och hörlurar.
Sammanfattning av Janne Huzells originaltext.