PMZ-A-750

PMZ-A-750 hade ram i pressad stålplåt, vanligt på tyska motorcyklar från samma tidsepok.

PMZ-A-750 hade ram i pressad stålplåt, vanligt på tyska motorcyklar från samma tidsepok.

Redan 1929 tillverkades motorcyklar vid verkstäder i Izhevsk i Uralbergen. Peter Vladimirovitj Mozharov var en lovande ingenjör som ledde verksamheten. Han hade gjort praktik i Tyskland och trodde att man skulle kunna tillverka replikor av tyska motorcyklar. Han besökte ett tjugotal olika mc-fabrikanter, bland andra BMW, DKW, Neander, NSU och Zündapp.

Peter Vladimirovitj Mozharov

Peter Vladimirovitj Mozharov

När han kom hem tillämpade han sina erfarenheter. När de första IZH motorcyklarna utvecklats flyttade Mozharov och hans medarbetare till Leningrad där massproduktion av tvåhjuliga motorfordon förberetts. När L-300 med DKW Luxus 300 som förebild börjat tillverkas. Därefter flyttade Mozharov och andra ingenjörer till Moskva för att grunda en konstruktionsbyrå med fordon som inriktning. Byrån fick i uppdrag att utveckla tunga motorcyklar för Röda armén och myndigheterna. Den första blev NATI-A-750 med inslag av BMW men med amerikanskinspirerad drivlina.

En dubbelram gjordes av pressade plåtprofiler vari bensintanken monterades. Den fjädrade framgaffeln gjordes också av pressad plåt. Motorn på 750 cc var en sidventilad V-twin, treväxlad växellåda och kedjedrift. Torr koppling med flera lameller, Delco tändsystem.

293 cc L-300, fick namnet Krasny Oktyabr, Röda Oktober.

293 cc L-300, fick namnet Krasny Oktyabr, Röda Oktober.

Nästa cykel, NATI-B-375, hade motor av samma typ som ovan men med bara en cylinder och 375 cc slagvolym, inbyggd i en samma ram som L-300.

Den tredje typen var nästan helt och hållet en kopia av BMW. Den hade samma ram som A-750 men med en encylindrig sidventilsmotor på tvären i ramen och med kardandrift.

Produktionen av maskinerna delegerades till stålverket Izh. 1932 flyttade Mozharov och medarbetare till Izhevsk där tillverkningen av

Deltagare i en tur med NATI-A-750 1933.

Deltagare i en tur med NATI-A-750 1933.

NATI-A-750 påbörjats. Vid prov kunde man konstatera att cyklarna gav mellan 16 och 18 hkr vilket ansågs tillfredsställande. Fyra sidvagnscyklar provkördes Izhevsk-Sarapul-Nizjnij Novgorod-Moskva, en sträcka på 120 mil, fast sträckan Izhevsk-Sarapul fick tillryggaläggas med båt då det var mitt i årets gyttjeperiod.

Den tänkta massproduktionen av NATI-A-750 och övriga tunga cyklar flyttades på Folkkommisariatets order från Izhevsk till Moskva vid Podolsk mekaniska verkstäder. Peter Mozharov fann uppgiften svår, det fanns till exempel inga pressverktyg för tillverkning av ramarna. Man gjorde så gott det gick med vad

NATI-A-750 döptes om till PMZ-A-750.

NATI-A-750 döptes om till PMZ-A-750.

som stod till buds och i februari 1934 blev den första cykeln klar vid Podolsk. Efter det reste Peter Vladimirovitj Mozharev till ett semesterhem för att vila upp sig och dog där en månad senare under mystiska omständigheter.

De första tio cyklarna tillverkades i juli 1934 och fick nu ett nytt namn: PMZ-A-750. Nio maskiner uppvisades för folkkommissarie Sergo Ordzjonikidze och när han fick höra att man avsåg producera endast 500 maskiner påföljande år befallde han att minst 1500 skulle tillverkas.

Marina Ladinina med en PMZ-A-750 i  filmen

Marina Ladinina med en PMZ-A-750 i filmen "Traktorföraren" från 1939.

PMZ-A-750 användes av Röda armén, säkerhetspolisen NKVD och övriga myndigheter. En del vanliga medborgare fick också köpa cyklar. De var robust byggda men aningen oslipade och nyckfulla. Klagomål gjorde att tillverkningen upphörde 1939.  

Dela den här sidan