Webbred: Lars-Eric Sundin
Brough Superior tillverkades i Nottingham i England mellan åren 1919 och 1940. Märket betraktades redan från början som exklusivt och för sin goda kvalitet.
Motorcyklarna har en finish och kvalitet som anses fullt jämförbar med Rolls-Royce bilar.
Modellen Brough Superior Golden Dream togs fram 1938. Den hade en utmärkande guldfärgad finish och skulle bli kronan på verket i fabrikens produktion. Motorn på 996 cc bestod av två sammankopplade fyrtakts boxermotorer, den ena ovanpå den andra så man fick en fyrcylindrig H-motor.
Ramen fick konstrueras för att hysa den ovanliga motortypen och hade plungerfjädring bak, olikt den fribärande svingarmen på Brough Superior SS100. Framgaffeln var utvecklad från en Harley-Davidsonkonstruktion, många komponenter som sadel, drivmedelstank och hjul var samma som andra Brough-maskiner.
Modellen kunde ha tre- eller fyrväxlad växellåda och en helt innesluten kardanaxel till bakhjulet.
Golden Dream presenterades på motorcykelutställningen vid Earls Court i London 1938. Fem maskiner tillverkades 1939, men så bröt andra världskriget ut i september. Broughs fabrik ställdes om för krigsproduktion med legotillverkning för Rolls-Royce.
Brough tog aldrig upp motorcykeltillverkning igen efter kriget.
En Golden Dream existerar fortfarande och två andra håller på att restaureras.
Golden Dream hade helt inkapslad kardan.
Brough Superior SS100 tillverkades mellan åren 1924-1940.
Den första Golden Dream såg dagens ljus 1938.
Två sammankopplade motorer på varandra blev en H-motor.